Kwas foliowy – jedna z najważniejszych witamin dla kobiet

Ciało

Kwas foliowy – jedna z najważniejszych witamin dla kobiet

Opublikowano 26.05.2022

3 min. czytania

Kwas foliowy to jedna z witamin z grupy B, która nie jest syntetyzowana w organizmie. To oznacza, że powinna być dostarczana z zewnątrz, razem z pożywieniem. Co trzeba wiedzieć o kwasie foliowym i dlaczego jest to jedna z ważniejszych witamin dla kobiet?

Kwas foliowy wchodzi w skład witamin z grupy B, które wspierają pracę układów nerwowego i sercowo-naczyniowego, kondycję skóry, włosów i paznokci. Oprócz tego odgrywa bardzo ważną rolę w ciąży, zapobiegając wadom cewy nerwowej u płodu, która może się rozwinąć w pierwszych tygodniach ciąży. Bierze udział w produkcji nowych komórek, a także wpływa na pracę wszystkich istniejących komórek organizmu. To wszystko sprawia, że jest to jedna z ważniejszych witamin, która pełni wiele ważnych funkcji.

Czym są foliany?

Foliany to związki, które mogą występować w przyrodzie, np. w warzywach i owocach, i których działanie jest podobne do działania kwasu foliowego. Spożywanie produktów bogatych w te związki może korzystnie oddziaływać na organizm, wspierając pracę układu nerwowego i immunologicznego. Dodatkowo foliany odgrywają bardzo ważną rolę w przypadku starań o potomstwo – dieta bogata w foliany wskazana jest nie tylko kobietom, ale też mężczyznom, ponieważ związki te mogą poprawiać jakość nasienia.

Foliany znajdziemy w zielonych warzywach (np. szpinaku, sałacie, brokułach, kapuście, groszku), ale i produktach z pełnego ziarna czy w orzechach oraz pestkach. Warto wprowadzić je do codziennej diety.

Dlaczego produkty bogate w foliany powinny odgrywać istotną rolę w diecie kobiet?

Tak jak ustaliliśmy, kwas foliowy jest istotny zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Kobiety jednak powinny zwracać baczniejszą uwagę na ilość folianów w diecie, zwłaszcza te, które są w wieku rozrodczym i planują potomstwo.

Kwas foliowy odgrywa ważną rolę w procesie podziału komórek[1], a także wspiera pracę układu nerwowego. Ma to ogromne znaczenie w przypadku kobiet, które mogą być w ciąży. Układ nerwowy dziecka kształtuje się w pierwszych tygodniach po zapłodnieniu, gdy kobieta często jeszcze nawet nie wie, że wkrótce zostanie mamą. Nieodpowiednia ilość kwasu foliowego może doprowadzić do rozwoju wady cewy nerwowej i z tego względu zaleca się przyjmowanie folianów kobietom co najmniej 3 miesiące przed rozpoczęciem starań o ciążę.

Ale kwas foliowy jest istotny także w innych momentach życia kobiety, m.in. w czasie karmienia piersią maluszka, gdy zapotrzebowanie na tę witaminę w organizmie mocno wzrasta, a także w okresie menopauzy.

Kwas foliowy a menopauza

W czasie menopauzy w gospodarce hormonalnej kobiety zachodzą wielkie zmiany. Coraz niższy poziom estrogenów powoduje szereg różnych objawów ze strony całego organizmu, wpływając na samopoczucie, jakość snu, kondycję psychiczną i fizyczną.

I nie jest to chwilowy moment gorszego samopoczucia – menopauza to proces fizjologiczny, który toczy się przez wiele miesięcy, może zatem dość mocno odbić się na kondycji psychofizycznej. Rozdrażnienie, niekontrolowane wybuchy złości, ciągłe zmęczenie i zniechęcenie, a także problemy z zasypianiem czy ze zregenerowaniem organizmu mocno oddziałują na codzienne życie, obniżając jego jakość.

Aby temu zapobiec, warto zadbać o zdrowy i zbilansowany tryb życia. Dieta bogata w warzywa i owoce, ryby, owoce morza, zdrowe tłuszcze roślinne, odpowiednia dawka aktywności fizycznej i sprawianie sobie przyjemności za każdym razem, gdy czujemy, że jest nam to potrzebne, to jedne z małych kroków, które mogą pomóc nam przejść przez ten etap w życiu.

W okresie menopauzy można wspomóc się również suplementami diety. Jasnum to suplement diety, który łagodzi objawy menopauzy i poprawia nastrój. Zawiera kwas foliowy przyczyniający się do prawidłowego funkcjonowania psychicznego oraz zmniejszający uczucie zmęczenia i znużenia[2]. Może wspomóc organizm kobiety w okresie menopauzy, kiedy zaczyna on pracować inaczej i często potrzebuje wsparcia.

[1] Wynika z danych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).

[2] EFSA.