Pestki sposobem na… złagodzenie objawów klimakterium

Ciało

Pestki sposobem na… złagodzenie objawów klimakterium

Opublikowano 26.05.2022

4 min. czytania

Pestki to bardzo wartościowe źródła substancji odżywczych oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Mogą stanowić zdrową przekąskę i uzupełniać posiłki w błonnik, witaminy, a także kwas foliowy.

W okresie menopauzy zmienia się gospodarka hormonalna organizmu kobiety. Systematycznie spada poziom estrogenów, co jest związane z zanikaniem miesiączkowania i wygaszaniem czynności jajników. Powoduje to szereg objawów takich jak uderzenia gorąca, niepokój, drażliwość, kłopoty z zasypianiem, spowolnienie przemiany materii.

Na szczęście można je łagodzić, a jednym ze skutecznych sposobów jest wprowadzenie zdrowej i zbilansowanej diety. Warto w tym czasie ze szczególną starannością wybierać produkty spożywcze i tak komponować jadłospis, by posiłki były bogate w błonnik, kwas foliowy, wapń, magnez i witaminy A, B, C, D oraz E. Wspierają one pracę jelit, wspomagają układ odpornościowy oraz układ nerwowy i pomagają łagodzić objawy menopauzy.

Pestki jako zdrowa przekąska

Witaminy i składniki odżywcze znajdziemy nie tylko w warzywach, owocach, roślinach strączkowych, rybach, mięsie czy jajach, ale i w nasionach oraz pestkach. Zawierają kwasy tłuszczowe, witaminy i kwas foliowy, dlatego warto zwrócić na nie uwagę zwłaszcza w okresie menopauzy, gdy organizm potrzebuje dodatkowego wsparcia.

Pestki (dyni, słonecznika) mogą stać się alternatywą dla słodkich i słonych przekąsek. Są łatwe do zapakowania na spacer czy do pracy, zdrowe i sycące. Zawierają błonnik, który stanowi naturalną miotełkę dla jelit, wymiatając z nich szkodliwe produkty przemiany materii oraz złogi pokarmowe. Dzięki temu wspomagają perystaltykę jelit, która w tym czasie i tak jest spowolniona.

Dodatkowo pestki dyni zaspokajają głód, gdy mamy chęć coś przekąsić, a nie nastała jeszcze pora posiłku. Zapobiegają więc podjadaniu i sięganiu po niezdrowe przysmaki, których lepiej unikać w czasie klimakterium, gdy przemiana materii zwalnia i gdy dość łatwo można przybrać na wadze.

Źródło kwasu foliowego

Pestki dyni zawierają nie tylko witaminy (A, C, E) i pierwiastki (m.in. wapnia, miedzi, żelaza, fosforu, cynku, selenu, potasu), ale też kwas foliowy[1]. Produkty bogate w kwas foliowy powinny wprowadzić do swojej diety nie tylko kobiety w wieku rozrodczym (odgrywa on istotną rolę w pierwszych tygodniach ciąży w kształtowaniu układu nerwowego płodu i zapobieganiu wadom cewy nerwowej), ale również kobiety w okresie menopauzy.

Kwas foliowy wspiera pracę układu nerwowego, tarczycy i pracę układu krwionośnego. Może zatem wspomóc organizm w czasie klimakterium i pomóc łagodzić takie objawy jak rozdrażnienie, problemy z koncentracją czy samopoczuciem. Oddziałując pozytywnie na pracę układu nerwowego, kwas foliowy stanowi jeden ze składników diety, które pomagają uporać się z objawami menopauzy.

Kwas foliowy znajdziemy nie tylko w pestkach, ale też w kakao, orzechach, produktach pełnoziarnistych, roślinach strączkowych, szpinaku, jajach czy wątróbce.

Pestki na pracę układu moczowego

W czasie menopauzy część kobiet boryka się z problemami dotyczącymi funkcjonowania układu moczowego. Różnego rodzaju kłopoty z kontrolowaniem oddawania moczu to tylko niektóre trudności, jakie mogą wystąpić w okresie menopauzy.

W okresie klimakterium sucha, cienka i wiotka staje się nie tylko skóra, ale również tkanki, w tym te dotyczące dróg moczowych i rodnych. Obniżony poziom estrogenów powoduje też rozluźnienie wewnętrznych mięśni brzucha, co powoduje zmianę pozycji pęcherza moczowego. To wszystko przyczynia się do występowania problemów z funkcjonowaniem układu moczowego.

Jak wynika z danych zgłoszonych do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), pestki dyni wspierają prawidłowe funkcjonowanie układu moczowego. Pomagają utrzymać przepływ moczu, a także zmniejszyć potrzebę jego ciągłego oddawania. Są dobre dla funkcjonowania pęcherza i dróg moczowych i wspomagają pracę układu moczowo-płciowego. Warto zatem włączyć je do diety, by wspomóc nie tylko układ trawienny i nerwowy, o czym już powiedzieliśmy, ale też układ moczowy.

Aby wspierać pracę układu moczowego, warto sięgnąć również po preparaty roślinne. Jasnum Uro to suplement diety, który wspomaga mięśnie dna miednicy. Zawiera wyciąg z lnu[2], dzięki czemu przyczynia się do prawidłowego oddawania moczu.

Podsumowując, warto wprowadzić pestki do diety, by uzupełnić ją o zdrowe składniki, dostarczyć organizmowi składników odżywczych i wesprzeć funkcjonowanie układów trawiennego, nerwowego i moczowego.

[1] Agata Antoniewska, Agata Adamska, Jarosława Rutkowska, Monika Zielińska, Olej z nasion dyni jako źródło cennych składników w diecie człowieka, Probl Hig Epidemiol 2017, 98(1): 17-22.

[2] Ekstrakt z lnu pomaga zwalczyć niepokój, rozdrażnienie i złagodzić uderzenia gorąca, ale też wspiera pracę układu moczowego, wzmacnia mięśnie dna miednicy i wpływa na zdrowie pęcherza – wynika z danych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).”